Ontbijt Recepten

Zadencrackers

14 juni
Zadencracker diy homemade

Je gaat er nog net geen liedje van zingen, zoveel pitten en zaden zitten er in deze crackers. Maar wel heel gezond want zaden zitten bomvol vitamines en mineralen. Dat is ook best logisch als je bedenkt dat een nieuwe plant voortkomt uit een zaadje, alle voedingsstoffen zijn hierin geconcentreerd. Als je de crackers af wilt wisselen met bijvoorbeeld hennepzaad of maanzaad, leuk, ik zou ’t proberen!

Zadencrackers

Bereidingstijd: ongeveer 45 minuten (inclusief oventijd)
Aantal stuks: 25-30
Allergie info: Lactosevrij, Glutenvrij

Ingrediënten:
– 2 eieren
– 2 el olijfolie
– 1 el psyllium-inuline* (darmreiniger)
– ½ tl Keltisch zeezout
– 105 gr zonnebloempitten
– 105 gr pompoenpitten
– 105 gr gebroken lijnzaad
– 30 gr sesamzaad
– 35 gr chiazaad


Verwarm de oven voor op 175°C.

Klop de eieren samen met de olijfolie los in een mengkom. Voeg daar het zout, de psyllium-inuline en alle zaden aan toe. Meng alles goed door elkaar en verdeel dan over een bakplaat. Hou een dikte aan van ongeveer 0,5cm.

Snij het zadenmengsel nu met een pizzasnijder voor, dat maakt het breken na het bakken in de oven wat gemakkelijker.

Schuif de bakplaat 30 minuten in de oven. Laat de crackers daarna afkoelen buiten de oven.

Breek de crackers los van elkaar en serveer bijvoorbeeld met een plakje kaas.

* Je gebruikt psyllium-inuline om de crackers stevig te houden, zonder psyllium-inuline worden de crackers erg broos. Darmreiniger is te koop bij o.a. het Kruidvat.

You Might Also Like