Kookboeken Reviews

Review kookboek “Soul food” van de Vrouw Met de Baard

2 juni

Ik ben keihard geïnfluenced voor de aankoop van dit boek. Ik zag een quote bij een burger op een instagrampagina voorbijkomen “als je in je hele leven nog maar één hamburger mag eten, laat het dan de Miso Buttered Burger van De Vrouw Met de Baard zijn.” Die zin verleidde mij om door te klikken en zo kwam het dat ik kennismaakte met De Vrouw Met de Baard. Het had niet lang nodig en ik ben naar de plaatselijke boekhandel gefietst om het boek te kopen (support your locals). Helaas hadden ze het daar niet en heeft bol.com het alsnog de volgende dag bij mij in de brievenbus gedaan.

Het boek heeft enorm veel verrassingen. De recepten zijn stuk voor stuk origineel en verleidelijk lekker, er worden combinaties gemaakt waardoor je telkens weer opnieuw geïnspireerd wordt en het staat bomvol met mooie verhalen over de Indo-Europeanen. Het is een fusion keuken die de Vrouw Met de Baard met dit boek wil bewaren en doorgeven. Ik ben blij dat ik het boek gekocht heb, ik weet zeker dat het voor mij een boek wordt waar ik graag naar teruggrijp.

De recepten zijn opvallend makkelijk, het zijn voornamelijk de bijzondere smaakcombinaties die ze zo speciaal maken. Het boek heet natuurlijk ook niet voor niets Soul Food, gerechten maken met minimale middelen, van niets naar iets. Confit de Canard met hoisinsaus, ik zou het niet bedacht hebben maar ik geloof écht dat het goed zal smaken. Ik heb een aantal verschillende gerechten gemaakt en op de foto gezet, de “Proof of the pudding is in the eating” zeggen ze ook wel. Lees je mee?

Miso Buttered burger

Deze burger was heerlijk! Op de een of de andere manier lang niet zo machtig als de meeste andere burgers terwijl hij net zo goed aangekleed is. De verschillende smaken zijn allemaal heel subtiel en overheersen elkaar niet. Ik heb mooi rundvlees gebruikt en dat proefde ik ook nog duidelijk in de burger terug. Wat ik ook heel leuk vind is dat het weer eens een andere burger is, met veel miso en andere bijzondere smaken! Deze burger gaat absoluut vaker terugkomen op ons menu.

Ik heb de briochebollen zelf gemaakt (naar recept van Francesca Kookt) met lactosevrije melk.

Bataatbiefstuk

De bataatbiefstuk is waanzinnig lekker. Dit is een recept dat je nodig hebt als je overwegend vegetarisch of veganistisch zou willen gaan eten. De bataat in combinatie met de paddestoelen en miso zorgt voor een smaakexplosie in je mond waar je absoluut geen vlees of vis bij zou kunnen gebruiken. Ook dit gerecht komt op mijn shortlist!

Ajam smoor in magische marinade

Dit gerecht vraagt iets meer voorbereiding omdat de kip een tijdje moet marineren in de magische marinade. Ik moet eerlijk zeggen dat dit gerecht me een beetje tegenviel. Misschien komt dat omdat ik heel hoog gespannen verwachtingen had vanwege de eerdere twee recepten. Het is ook gewoon zo dat ik enorm houd van de Indonesische keuken en de keuken ook van hoge kwaliteit ken, dan wordt je automatisch super kritisch. Begrijp me vooral niet verkeerd, het was een heerlijke maaltijd waar ik de volgende keer gewoon nog eens ga experimenteren met een andere ketjap of een rode peper erdoor!

Mijn conclusie? Dit boek kan ik zeker aanraden om toe te voegen aan je collectie. Heerlijke recepten en mooie foto’s waar je een hoop inspiratie uit kunt halen!

You Might Also Like